علمی کاربردی پژوهشی فنی

اتوکلاو

نمونه های استیل به کار رفته در اتوکلاو بوعلی

استینلس استیل چیست؟

شرکت دانش بنیان سلامت صنعت بوعلی

اتوکلاو بوعلی

استینلس استیل به واسطه میزان کروم آن از سایر فولادها شناسایی می شوند. این مقدار مینیمم % 10.5 است .

از مشخصه های بارز استینلس استیل ها مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر خوردگی است. میزان این مقاومت با تغییر مقدار عناصر تشکیل دهنده آلیاژ متغیر است. این آلیاژ داراd پایه آهنی است و %50 آن آهن است.

با افزایش مقدار کروم در آلیاژهای استینلس استیل مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش می یابد. باید در نظر داشت سقفی برای میزان کروم در آلیاژ وجود دارد، این سقف به علت محدودیت ظرفیت پذیرش کروم توسط آهن است. به همین دلیل از المانهای دیگری در آلیاژ برای افزایش میزان مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شود.

استنلس استیل ها به سه روش ساختwrought ، cast وForge در بازار ارایه می گردند و بالطبع Forge دارای بالاترین گرید است .

شکل 1: نمونه ای از عملیات فورج اتوکلاو بوعلی

دستگاه اتوکلاو

نمودار 1: میزان مصرف استینلس استیل در صنایع مختلف

خانواده استینلس استیل ها خود به چهار دسته تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس میزان اجزای آلیاژی خاصی است که ریز ساختار استینلس استیل را کنترل می کنند. این چهار دسته عبارتند از:

  • (Austenitic)آستینیتیک
  • (Ferritic)فریتیک
  • (Martensitic)مارتنزیتیک
  • (Duplex)داپلکس

آستینیتیک اتوکلاو بوعلی

بزرگترین گروه خانواده استینلس استیل ها هستند. این گروه به سبب خواصی نظیر داکتیلیتی و مقاومت بالا در برابر خوردگی از محبوبترین و پراستفاده ترین استینلس استیل ها هستند. نورد سرد انجام شده روی این گروه مقاومت خوبی به آنها می دهد.آستنیتیک ها همگی از گروه 18Cr.8Ni هستند. معروفترین عضو این گروه AISI304 است. حدود %60 تولیدات استینلس استیل جهان از این نوع می باشد.

از دیگر قابلیت های این گروه امکان جوشکاری آن به سبب میزان پایین کربن و سولفور موجود در آن هاست. به واقع افزودن عناصر جدید در راستای بهبود کیفیت مدنظر و تأمین خواص مورد نیاز آلیاژ صورت می گیرد. به طور مثال افزودن تیتانیوم به آلیاژ 304 آن را به 321 از دیگر آلیاژهای گروه آستنیتیک تبدیل می کند. از دیگر آلیاژهای پرکاربرد این گروه 316 می باشد که با افزودن %2 مولیبدن به 304 تهیه شده و مقاومت بهتری در برابر خوردگی کلراید دارد. افزایش میزان کروم آلیاژ 310 را می دهد که مقاومت بالایی در دماهای بالا دارد. ضعف اصلی این گروه سستی آن ها در برابر ترک های ناشی از خوردگی تنشی کلراید است.

دستگاه اتوکلاو

شکل 2: خوردگی تنشی ایجاد شده توسط آب دریا

از خواص شاخص این گروه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرمگنتیک
  • داکتیل
  • دارای مقاومت پایین تر نسبت به سایر گروه های استینلس استیل
  • قابلیت فرم گیری بالا
  • قابلیت تحمل دمایی تا 475° C
  • دارای خاصیت ضد خوردگی قوی
  • دارای قابلیت سختکاری

موارد پرکاربرد استینلس استیل این خانواده عبارتند از:

Type 304, 304L, 304H, 304N, 304LN, 321, 347

Type 316, 316L, 316H, 316N, 316LN, 316Ti

Type 317, 317L, 317LM, 904L

AL6XN, 254 SMO, 25-6Mo, 1925hMo

Type 308, 309, 310

فریتیک ها

تا سال 1980 فریتیک ها به دلیل داشتن درصد بالای کربن نسبت به سایر گروه استینلس استیل ها دارای محبوبیت پایین تری بودند. میزان کربن بالاتر میزان شکنندگی آلیاژ را بالا میبرد. بعدها با استفاده از تکنیک کربن زدایی آرگون اکسیژن و اضافه کردن کربن، تیتانیوم و یا نیوبیوم، این گروه پا به عرصه بازار گذاشتند.

معروفترین نوع فریتیکها نوع 409 است که دارای %10.5 سریوم (Ce) و عاری از نیکل است. این آلیاژ برای سیستمهای اگزاست خود محرک استفاده میشوند. مقدار بسیار کمی از سریوم به افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا کمک می کند. فولاد ضدزنگ فریتیک به خوردگی تنشی در مقابل کلراید مقاوم هستند. این گروه از استینلس استیل ها سهولت بیشتری در ماشینکاری نسبت به آستینیتیک ها دارند.

فریتیک ها از میان دو عنصر مهم و پرکاربرد در استینلس استیل ها فقط کروم را شامل شده و عاری از هرگونه نیکل و یا با درصدهای بسیار پایین است. به دلیل قیمت بالای نیکل و حذف نیکل از این آلیاژ قیمت این گروه نسبت به سایر گروهای با درصد نیکل بالا بسیار پایین تر است.

در این گروه جهت افزایش چغرمگی، فرم پذیری و افزایش مقاومت در برابر خوردگی و افزایش قابلیت جوشکاری تیتانیوم به آلیاژ افزوده می شود.

از خواص شاخص این گروه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مگنتیک هستند.
  • قابلیت استفاده در دماهای بالا تا 475° C
  • دارای کارسختی پایین
  • مقاوم در برابر خوردگی تنشی در برابر کلراید
  • حساس به تردی ایجاد شده توسط هیدروژن

موارد پرکاربرد استینلس استیل این خانواده عبارتند از:

Type 405, 409

Type 430, 430Ti, 439

Type 444, E-Brite 26-1

SEA-CURE Stainless, 29-4, 29-4C, 29-4-2

یکی از کاربردهای رایج این گروه ساخت دیگهای ماشین های لباسشویی است.

مارتنزتیک

نخستین گروه از استیل استیل ها بودند که به دلیل ضعف در پذیرش درصد کربن پایین، مورد تفحص و بررسی قرار گرفتند. این گروه از بالاترین میزان کربن در میان سایر گروه ها برخوردار است. از طرفی این میزان کربن به استحکام این گروه منجر شد.

اساساً مارتنزیک ها به استینلس استیل ابزارآلات شهرت دارند. مقاومت در برابر خوردگی به نسبت پایین آنها، مصرفشان را در موارد فرآیندی کاهش داده است. این گروه در ساخت چاقوهای معمول خانگی تا تیغهای جراحی به کار برده می شوند. یکی از دلایل انتخاب آنها در این راستا علاوه زنگ نزن بودن، بالا بودن سختی آنهاست .

تحمل حرارتی و استحکام مارتنزتیک ها به کمک افزودن مولیبدن تقویت میگردد. این گروه دارای قابلیت جوشکاری خوبی نیستند.

از خواص شاخص این گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مگنتیک هستند.
  • سختی بالا
  • تحمل در برابر عملیات حرارتی بالا جهت رسیدن به استحکام و سختی بالا
  • غیر قابل جوشکاری

مقاومت فلز در برابر تغییر شکل پلاستیک

موارد پرکاربرد استینلس استیل این خانواده عبارتند از:

Types 410, 420

Types 440A, 440B, 440C

داپلکس

داپلکس هر دو ریز ساختار آستینیتیک و فروتیک را دارد. به واقع دارای ترکیبی از خواص مثبت آستینیتیک و فریتیک با هم است. ریزساختار داپلکس از استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی تنشی برخوردار است. از خواص داپلکسها میزان کروم بالا 25.4%( 1.02) و نیکل پایینتر(%7 4.1) نسبت به آستینیتیک ها است.

میزان نیکل پایینتر داپلکسها قیمت آنها را متعادل تر میسازد. جهت بالانس این گروه و افزایش مقاومت در برابر خوردگی به آن ها مولیبدن (%4 4.0) و نیتروژن افزوده می شود. نیتروژن همچنین میزان استحکام را بالا می برد.

ترکیب کروم و مولیبدن در کنار یکدیگر سبب افزایش مقاومت در برابر خوردگی حفرهای می گردد.

در برخی گریدهای داپلکس جهت افزایش قابلیت حل شدن نیتروژن مقداری منگنز به جای نیکل به آلیاژ افزوده می شود. یکی از گریدهای معروف این گروهCarpenter 7-Mo plus بالاترین مقاومت در برابر اسید نیتریک را در میان تمامی استینلس استیل ها داراست. این گروه به سبب خاصیتی که از گروه فریتیک ها دارد مگنتیک می باشد.

از خواص شاخص این گروه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مگنتیک هستند.
  • استحکام بالا
  • حساس به تردی ایجاد شده توسط هیدروژن
  • قابلیت تحمل دمایی تا 375° C
  • مقاوم در برابر خوردگی حفرهای

موارد پرکاربرد استینلس استیل این خانواده عبارتند از:

Alloy 2205

Carpenter 7-Mo plus

Ferralium 225, 2207

برچسب ها: اتوکلاو , اتوکلاو بخار , اتوکلاو بیمارستانی , اتوکلاو ایرانی , اتوکلاو کلاسb , بازسازی اتوکلاو , اتوکلاو پلاسما , پری وکیوم اتوکلاو ,

[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 30 خرداد 1401 ] [ 10:58 ] [ علی ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]